top of page

איך אפשר לאכול מספיק פירות וירקות כשקשה לבלוע?

עודכן: 13 בספט׳ 2022



לעתים קרובות אני שומעת על מטופלים.ות מבוגרים.ות שהפסיקו לאכול ירקות ופירות בשל קשיי לעיסה או בליעה, שנמנעים.ות ממזונות שונים, ומצמצמים.ות מאוד את הגיוון התזונתי.

חשוב לדעת - ההמלצה לאכול מדי יום ירקות ופירות בחמישה צבעים תקפה גם לגיל הזהב. אז מה עושים כאשר מתעוררות בעיות אכילה ובליעה, שלא מאפשרות לצרוך את המזונות הללו כפי שהם?

אחרי שיש אבחנה מקצועית (אצל קלינאי.ת תקשורת או רופא.ה אף אוזן גרון) של בעיית בליעה יש צורך להתאים את הרכב הארוחות למרקמים שהומלצו.

על איזה מרקמים מדובר?

כיום מקובלת ברחבי העולם מערכת מושגים אחידה, המארגנת לפי שמות ומספרים את רמות המרקמים של מוצקים ונוזלים, את אופן ההגשה ודרכי המדידה - IDSSI שמה: International Dysphagia Diet Standardisation Initiative. בזכותה אפשר להבטיח התאמה מדויקת ואחידה של מרקמי המאכלים והמשקאות למה שמומלץ.

איך יודעים להתאים את האוכל והשתייה להמלצות?

בעזרת הדרכה מתאימה ובאמצעים פשוטים ניתן ללמוד להכין ארוחות תואמות מרקם לפי ההמלצות, שיהיו גם מגוונות, מזינות וצבעוניות.

מומלץ תמיד לאכול מפירות וירקות העונה, ומידע על מה גדל מתי בטבלאות שלפניכם.ן.

מעונינים.ות בהדרכה בנושא המרקמים והכנת ארוחות מותאמות? צרו קשר.





לקריאה נוספת על סיווג המרקמים:


Comments


bottom of page