top of page

ליל הסדר בגיל השלישי



ליל הסדר מזמן לשולחן החג כמה דורות של בני המשפחה, וכמיטב המסורת בחגי ישראל – הארוחה תופסת מקום של כבוד. מה כדאי להגיש ובאיזו צורה לרווחתם והנאתם של האורחים.ות המבוגרים.ות?


מספר דגשים תזונתיים לגיל השלישי, שעושים סדר (תזונתי) בליל הסדר:

ראשית, הכלל המרכזי הוא ללכת על בטוח –בהתאמת מנות עבור האורחים הקשישים – אם זה בטעמים ואם זה במרקמים. מנות מורכבות מדי, מאתגרות מבחינת הטעמים והמרקמים יהיו גם מאתגרות יותר לאכילה.

מספר דוגמאות לאורו של הכלל הזה:

תפריט? לא תמיד ידוע לנו מה הם הטעמים וההעדפות של כל יושבי השולחן. עבור הקשישים אפשר לברר מראש ומומלץ לשלב בתפריט מנות מוכרות. צורת הגשה מעניינת תשרה אוירה של חג.

חלבונים? שילוב מנת חלבון קלה ללעיסה – מנת דג עשוי היטב ללא עצמות יכולה להתאים, גם קציצות רכות מבושלות ברוטב. צמחונים, שאוכלים קטניות יכולים להינות מתבשיל קטניות.

מצות? ישנם מקרים בהם מאכלים עם מרקם פירורי יכולים להיות מאתגרים עבור האורחים המבוגרים. במקרה כזה אפשר להציע להרטיב את המצה ולהגישה כך.

ירקות?

- מומלץ לשלב מנות של ירקות מבושלים או מאודים.

- סלט ירקות חיים יכול להיות תוספת מצוינת – כדאי לשלב סלט אחד עם ירקות יותר רכים/מגורדים ולוודא שאינם מכילים גרעינים, שעשויים להיות קשים ללעיסה.

קינוחים?

- אם מגישים עוגה לקינוח – תתאים יותר עוגה לחה, בלי מרקם פירורי.

- אם מציעים פירות לקינוח כדאי לשלב גם מנה של פירות אפויים או לפתן פירות, שהם יותר קלים ללעיסה.

חד גדיא?

ליל הסדר כהלכתו הוא אירוע שאורך זמן. יתכן, שהאורחים המבוגרים יתקשו לשבת ליד השולחן לקריאת ההגדה כולה. אנא לתשומת לב – אפשר לברר, האם מסוגלים לשבת עד הסוף? אולי יהיה יותר קל לעבור לכסא מרווח יותר בסלון ולנוח שם?


חג פסח שמח עם חווית אכילה נעימה ופשוטה גם לאורחינו המבוגרים!

bottom of page